Keskustelupalsta

« aihelistaan

Matkan varrella


  • nimimerkki

    Kahina

    16.6.2013 klo 15:20
    Minkälainen huoltokalusto on matkassa?? Entä kuinka majottaudutte matkan aikana?? =) Tsemppiä tosi paljon koitokseen!!=D Idea on hieno!!

  • nimimerkki

    Mopokuski

    17.6.2013 klo 10:26
    Suurimman osan majoituksista hoitaa Cumulus ketju :) myöskin yksityisiä hotelleja/motelleja on mukana, siellä missä ei ole Cumulus hotellia. kts. Pääyhteistyökumpppanit sekä Muut yhteistyökumppanit etusivula.

  • nimimerkki

    Antti Airasmaa, RehaMed

    25.6.2013 klo 10:50
    Kuljettajan huollosta en osaa kertoa paljonkaan, mutta sähkömopolle matkan pituus ei ole erityinen haaste niin kauan kuin sähköä riittää. Esimerkiksi 10 km päiväkäytöllä 1250 km vastaa neljän kuukauden ajoja.

    Matkalle on varattu kaksi mopoa, joista toinen on varalle ettei tarvitse pysähtyä vaikkapa renkaan paikkaamista tai akkujen lataamista odottelemaan. Mopot ovat laatikosta otettuja S12T malleja, joille ei ole tehty mitään teknisiä muutoksia tai virityksiä. Ainoastaan akut on asennettu koteloon. Toisen ulkonäköä on hieman viritetty teipeillä.

    Suurin tekninen haaste on akkujen kestävyys. Normaalissa käytössä 70 Ah akkujen latauksen pitäisi riittää hieman yli 40 km ajoon täydellä latauksella. Normaalisti skootterilla ajetaan vaihtelevilla nopeuksilla välillä pysähdellen. Tällä matkalla pitkien täydellä nopeudella ajettavien osuuksien määrä on kuitenkin tavallista pitempi.

    Olemme varautuneet neljällä akkuparilla, joista kaksi on mopoissa kiinni ja kaksi irrallista. Teoriassa päivämatkan pituus voisi olla jopa 175 km. Todellisuudessa akkuja on kuitenkin vaikea saada 100% varaukseen ja ajettua aivan tyhjäksi. Jos on haastetta ajajalla, niin sitä on myös akkujen latauksesta vastaavalla.

    Mopoksi on valittu kolmipyöräinen S12T Vita. Sitä tarvitsee ehkä perustella hieman koska useimmat sähkömopot ovat meillä nelipyöräisiä. Suurin etu kolmipyöräisellä on ketteryys ja ajettavuus. Kolmipyöräinen kääntyy merkittävästi pienemmässä tilassa kuin nelipyöräinen. S12 etuhaarukan jousitusgeometria on tuttu skootereista. Ajomukavuus ja suuntavakaus on erinomainen. Kolmipyöräinen on myös kevyempi käsitellä ja käytössä yhtä tukeva kuin nelipyörä.



  • nimimerkki

    Mopomies

    26.6.2013 klo 01:52
    Tuohonpa Antin juttuu nei tarvinne paljoa lisäillä. Kiitos Antti hyvästä selonteosta, en olisi pystynyt samaan :)

  • nimimerkki

    Kati

    27.6.2013 klo 12:19
    Turvallista matkaa! Mielenkiinnolla seuraan matkan etenemistä hyvän asian puolesta...
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Matkan varrella